Nyt fra drikkevarebranchen

AfPiaKristensen

Nyt fra drikkevarebranchen

Spiritusbranchen på vej med digital label

Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV) og SpiritsEurope lancerer i fællesskab et labelsystem, hvor en QR-kode på flasken indeholder information om næringsindhold, ansvarligt indtag af alkohol, mm. Det skriver Fødevarewatch.dk d. 5. oktober. Fordelen ved at gøre labelsystemet digitalt er, at der er plads til mange flere informationer online end på en enkelt flaske.

 

Nye anbefalinger

Sundhedsstyrelsen er på vej med nye anbefalinger for alkoholområdet. Det skriver Ritzau i en meddelelse d. 6. oktober. Det er 11 år siden vi fik at vide, at anbefalingerne var max 14 ugentlige genstande for kvinder og 21 for mænd. Men Sundhedsstyrelsens enhed for forebyggelse og ulighed mener nu, det er bedre at operere med lav- og højrisikogrænser for at pådrage sig en alkoholrelateret sygdom. Ud fra dette perspektiv ser anbefalingerne lidt anderledes ud. Hvis en kvinde drikker syv genstande om ugen og en mand drikker 14 har vedkommende en lav risiko for at blive syg af alkohol. Drikker man mere end de nuværende anbefalinger på hhv. 14 og 21 genstande om ugen, har man en høj risiko for at blive syg af alkohol. De nye anbefalinger skal sendes i høring, inden de er klar til at blive offentliggjort.

 

Gang i hjulene hos Sprit & Co
Spiritusgrossisten Sprit og Co melder om stigende efterspørgsel på Rom og Cognac i 3. kvartal af 2021. ”Vi kan virkelig mærke, at der er gang i nattelivet igen ude omkring i landet”, lyder det fra grossisten med hovedsæde på Frederiksberg C.

 

Vinovenue vil være 100% økologisk

Vinforhandleren Vinovenue går efter at blive en rent økologisk forhandler i 2023. Det skriver Fødevarewatch d. 5. oktober. Med en vækst i salget af økovin på omkring 22 % mellem 2019 og 2020 og en tydelig tendens hos yngre vinbønder til at lægge vægt på sprøjtefrie marker, er forretningen klar til at tage springet i løbet af det næste år.

 

Vestfyen indleder samarbejde med amerikansk gigant

Fyn er fin, også ”over there”. Det synes i hvert fald den amerikanske bryggerikæde Molson Coors, der netop har indgået et samarbejde med Vestfyen fra Assens. Samarbejdet betyder flere nye øl på det danske marked, og en styrket position på det danske marked for Vestfyen. Det skriver Fødevarewatch.dk d. 29. september.

 

Perchs Thehandel kommer flyvende ud af regnskabsåret 2020/2021

Covid-19 havde ingen negativ indflydelse på vores smag for kvalitets-te. Ihvertfald ikke, hvis man spørger Perchs Thehandel, der kom ud af regnskabsåret 20/21 med et resultat i vækst. Det skriver Fødevarewatch d. 28. september. Måske er det de mange mennesker med ondt i halsen, der har holdt gang i tebranchen på trods af de lukkede caféer, eller også er te bare en drik vi lige så gerne nyder i isolation som i selskab med andre.

 

 

 

 

Om forfatteren

PiaKristensen administrator