Nogle virksomheder kan nøjes med at sælge produktet. Andre virksomheder foretrækker at sælge en ydelse. Men nogle virksomheder har muligheden for og ser fordelen ved at kombinere de to. Med den rigtige vare kan man nemlig sælge både varen og den ydelse, som det kræver for at kunne benytte varen. Ikke alle kunder er lige praktiske eller har hænderne skruet rigtigt på, men dette skal ikke forhindre dem i at kunne købe de varer, som de ønsker. Vil man have et enormt fjernsyn, men ved ikke hvordan man bruger en boremaskine, eller har aldrig hørt om rawplugs, bør man da stadig købe det. Der findes nemlig flere virksomheder, som sælger fjernsyn, men som også tilbyder ydelsen at sætte den op. Denne forretningstilgang giver gode muligheder for et større kundesegment og en ekstra indtægtskilde.
Facadebeklædning og opsætning
Endnu et eksempel på en branche, som gør netop dette, er virksomheder, der sælger facadebeklædning. Facadebeklædning dækker primært over facadeplader, som benyttes til at give dit hus, skur, tilbygning eller noget helt fjerde nyt liv. Det er ikke nødvendigt, at den gamle facadebeklædning er slidt helt ned. En ændring af facadebeklædning kan også bare skyldes, at man ønsker, at hjemmet skal have en ny fremtoning. Men lige netop facadebeklædning, er det de færreste, der ved, hvordan de skal sætte op. Derfor har virksomheder, der sælger facadebeklædning, også ofte et tilbud om at komme ud og sætte den nye facadebeklædning op. Dette giver altså virksomheden mulighed for tosidet indtægt.
Nogle af virksomhederne, der sælger facadebeklædning, har ikke nødvendigvis selv arbejdsmændene, som kan sætte det op. Så kan de i stedet have indgået et samarbejde med en håndværker, som de kontakter hver gang, der er nogle, som ønsker, at få sat deres nye facadebeklædning op. Denne tilgang virker måske ikke lige så effektiv eller indbringende, som hvis virksomheden selv har arbejdskraften til at udføre opgaven. Men i virkeligheden er der formentlig mere bonus at hente på denne opsætning. Det skyldes, at man ved et samarbejde kan ramme et større kundesegment. Håndværkeren kan få en opgave ind, hvor et hus skal totalrenoveres. Her skal facaden naturligvis også have nyt liv. Hertil ved håndværkeren præcis, hvilken leverandør han skal henvise til, da der netop er indgået denne aftale. Omvendt kan leverandøren, når de modtager en bestilling på facadebeklædning, kontakte håndværkeren, som herefter tager ud og får sat det hele op. Dette samarbejde giver i første omgang kunden en oplevelse af, at alting forløber gnidningsfrit. Samtidig får både leverandøren af facadebeklædning og håndværkeren, som skal sætte det op, en større kundegruppe. Det er altså en enorm bonus for disse to virksomheder at indgå et samarbejde omkring salg og opsætning af facadebeklædning.
Om forfatteren