Mange danskere søger hjælp hos professionelle virksomheder, når opgaver i hjemmet skal udføres, eller fejl og mangler skal rettes op på. Det sparer både tid og bekymringer, da de professionelle ofte har mere styr på deres håndværk, samtidig med at den endelige pris ofte bliver billigere end ved gør-det-selv-arbejde. Der kan dog desværre være risici forbundet med dette. Du sender nemlig ofte personfølsomme data til for eksempel en håndværker eller en vinduespudser. Det kan være navn, adresse og andre private informationer. Den professionelle vil uden tvivl gøre sit bedste for at passe på disse oplysninger, men af og til opstår der databrud, hvor dine data kan blive misbrugt. Derfor bør du fremover gøre brug af en sikker mail, når du tager kontakt til eksempelvis en vinduespudser.
Hvad er en sikker mail?
Når man snakker om en ”sikker mail”, henvises der til et mailsystem, som ikke på samme måde kan blive kigget i som normale mailsystemer. Selvom Outlook, Gmail og mange af de andre store mailsystemer er forholdsvis sikre, bør de ikke nødvendigvis bruges i arbejdsmæssig sammenhæng. I stedet skal der gøres brug af et mailsystem, som lagrer personfølsomme data på en sikker måde. Det betyder, at det kun er de ansatte inden for virksomheden, der kan få adgang til systemet. På samme måde kan du kun skrive til virksomheden, hvis du gør brug af deres portal på deres hjemmeside. Når du for eksempel sender en mail til en professionel, der udfører vinduesvask i Solrød, vil du ikke risikere, at din adresse eller bankoplysninger sendes videre til andre uvedkommende.
Dine data er guld værd
I disse tider er data noget af det vigtigste, der bliver handlet med på internettet. Både legalt, men desværre også illegalt. Der er mange med onde hensigter, der er interesseret i dine personfølsomme data; dit navn, adresse, CPR-nummer, bankoplysninger, e-mailadresser, telefonnummer… listen er lang. Sådanne data kan bruges til videre svindel, og hvis du er uheldig, kan dine oplysninger blive misbrugt i dit navn. Flere virksomheder tilbyder derfor, at du kan tage kontakt til dem gennem et sikkert mailsystem. Det ser man også ofte ved de offentlige institutioner – såsom Borgerservice – hvor du kan skrive en mail, som kun vil eksistere inde i dét ene system. Det betyder, at det alene er Borgerservice, der håndterer din forespørgsel, og der vil altså ikke blive indblandet eksempelvis Gmail eller Outlook.
Om forfatteren