Som spisested eller restaurant ejer er der mange ting, som du skal have styr på for at dit spisested bliver taget godt imod af gæsterne. Restaurationsbranchen er en af de brancher, hvor første håndsindtrykket er alt afgørende for, om du kommer til at have den ønskede mængde kunder. For uden kunder er der ingen forretning.
Nogle tror fejlagtigt at det kun er magien i køkkenet og stedets udseende, der er afgørende for et spisesteds succes. Dette er også delvist korrekt, men er ikke gældende for alle steder, da det er langt fra alle steder, der udelukkende baserer deres forretning på take away.
God service en nøglesten
Noget af det første dine kommende gæster møder på deres vej, når de træder ind ad døren – langt før de stifter bekendtskab med maden, er spisestedets personale. Det er typisk en tjener eller tjenerinde der tager imod gæsterne, samt deres bestillinger, hvis de skal hente maden.
Selvom nye koncepter med digital app bestilling ændrer spillereglerne til dels, erstatter de ikke i de fleste tilfælde tjeneren. Tjenerne udgør stadigvæk den dag i dag en vigtig rolle i spisested. Det er dem der bærer spisestedets servicegen på deres skuldre. De er med til at tage imod gæsterne, sætte dem til bords, tage imod bestillinger, servere mad med videre.
Da det i langt de fleste tilfælde er tjeneren gæsterne møder, er det også dem der sætter stemningen for gæsterne. De faciliterer nemlig serviceoplevelsen for gæsterne, hvor de er med til at styre, om gæsterne skal vælge at spise på det pågældende sted eller finde et nyt sted. Dit spisested kan nemlig have noget af verdens lækreste og mest smagfulde mad, der kan give enhver sulten mund en god madoplevelse, men med dårlig service kan de komme en langt fra en mundbid.
Gode tjenere hænger ikke altid på træerne
Når det kommer til at opretholde serviceniveauet og give en god service, forudsætter det særlige krav ikke kun til tjenernes kompetencer, men også til antallet af dem. Det er nemlig vigtigt at tjenerne har de rette kompetencer til at udføre en god service. Har de ikke det, kan det ende med at give en dårlig oplevelse for dine gæster og dermed et dårligt indtryk af dit spisested.
På den anden side kan underbemanding ende med at gøre det samme, da lange ventetider, manglende organisering og glemte bestillinger kan skabe samme negative oplevelser for gæsterne. Det er ikke alle spisesteder der har nok mandskab til højsæsonerne, hvorfor det kan anbefales at hyre en tjener vikar eller flere. Dette kan også være strategisk, hvis I ikke har nok økonomi til at have en eller flere tjener fast ansat efter sæsonen. Det kan yderligere anbefales at undersøge de forskellige tjener vikarers kompetencer, da det er vigtigt at opretholde jeres serviceniveau.
Om forfatteren