Er du en af dem der har hovedet fyldt med forretnings idéer eller måske i gang med at videreudvikle konceptet af din mobileapp-løsning? Når det kommer til mobileapps, er der typisk to styresystemer, der har domineret i mere end et årti og været de mest foretrukne, hvilket er iOS og Android.
Selvom de to systemer er de mest populære, er det ikke ensbetydende med at deres mobileapps-markeder er overfyldte og gennemsyret af blodrøde af konkurrence. Faktisk er der en del muligheder at hente i de to markeder. Er din app idé tiltænkt og rettet mod vestlige landes markeder, kan det give god mening for dig at lave din app til iOS systemet.
Hvorfor iOS?
Ifølge Apple som er skaberen af iOS styresystemer til deres iPhones, Mac-computere mv., er der over 1,5 milliarder enheder fordelt i 175 lande verden over. En stor del af disse forbrugere findes i vestlige lande såsom USA, England, Australien, Norge, Sverige, Frankrig mv.
I Danmark er det estimeret, at der er omkring 60% af befolkningen som bruger en af Apples iPhones. De geografiske muligheder er derfor mange og kan give betydelige stordriftsfordele. Mulighederne afhænger dog i en stor grad af dit koncept, samt hvem din app henvender sig mod.
iOS apps er det samme som en forretning
Ønsker du at have en kommerciel app, er dit produkt ligesom mange andre, underlagt konkurrence og overlevelsesstrategier som andre forretninger. Dette betyder at for at få succes på iOS App Store, kræver det at du gør dit forarbejde i forhold til funktionalitet, brugersegmenter og brugeroplevelsen i helhed.
En ting her som du bør være opmærksom på, er at iOS App Store såvel som andre appstores er præget af winner-takes-all dynamikker. Det vil sige at der typisk er nogle få virksomheder, der dominerer enkelte nicher, hvorfor din succes i nogle kommer til at afhænge meget af brugeroplevelsen, markedsføringen, downloads og anmeldelser af din app-løsning.
En kommerciel app kan derfor ses som en virksomhed på mange måder, hvorfor du bør tage det seriøst og lave noget forarbejde.
Brugeroplevelse til mere konkurrencekraft
Når det kommer til at øge din konkurrencekraft, spiller brugeroplevelsen en afgørende rolle. Det kan derfor være vigtigt at få så meget, hvis ikke alt rigtigt opsat og programmeret fra starten af. På den måde undgår du nedetid, hacks, tekniske glithces og bugs og andre tekniske komplikationer der kan ødelægge din iOS apps omdømme.
For at minimere sådan nogle risikoer, kan det anbefales at søge hjælp til specialudvikling fra en erfaren iOS udvikler eller udviklingsteam. Det kan her yderligere anbefales at vælge en udviklingspartner, som tager dig i fokus og har prøvet at udvikle lignende projekter før, da det kan forbedre dine odds.
Om forfatteren