Sådan kommer du i gang med din egen webshop

AfPiaKristensen

Sådan kommer du i gang med din egen webshop

Uanset om du har unikke håndlavede varer du gerne vil sælge, eller om du vil starte en engros- eller dropshippingvirksomhed, har du brug for en god webshop med e-handelsfunktionalitet for at få succes på nettet. Med relativt lave startomkostninger og mange gode kodefrie webside builders er det nemmere end nogensinde før at starte en e-handelsvirksomhed med et smart webdesign. I denne artikel kommer vi ind på hvordan du starter din helt egen webshop i otte nemme trin. 


Læs mere – Valg af webdesign til din webshop


  1. Vælg en niche og definer din målgruppe

Det første skridt i starten af din online butik er at bestemme et nichemarked, som du gerne vil sælge til. En af de største fejl, som nye virksomhedsejere begår, er ikke at fokusere på de tre komponenter i valget af en niche:

Lønsomhed: Du ønsker med stor sandsynlig at gå efter en niche der er rentabel, så du kan se et afkast af din investering og opbygge en rentabel online butik. Hvis et produkt er for dyrt at fremstille eller købe engros, har det et lavt potentiale for rentabilitet. På samme måde kan et produkt være for dyrt at sende, og det er måske bedre egnet til personligt salg.

Søgbarhed: De bedste e-handelsbutikker fører efterspurgte produkter, som folk søger efter. Hvis du f.eks. ønsker at starte en webshop der sælger hundesenge, skal du sørge for at “hundesenge” er et søgeord, du henvender dig til. Brug SEO-værktøjer til at finde frem til de produkter, som folk søger efter.

Lidenskab: Overvej dine passioner. Hvad kan du f.eks. lide at tale om eller forske i? Når du er passioneret omkring det du sælger, er du mere tilbøjelig til at holde fast i det, når tiderne bliver hårde. Ikke nok med det, men du ønsker også, at kunderne skal henvise folk til din butik, fordi du er eksperten inden for et bestemt område, produkt eller tjenesteydelse.

Din målgruppe er lige så vigtig som din niche. Du vil sikre dig, at de produkter, du sælger, vil interessere dem, og at de kan købe det, du sælger, uden problemer. Du skal ikke spørge folk om deres mening om dit produkt, hvis de ikke tilhører din målgruppe.

 

  1. Vælg dine produkter

Når du har bestemt din niche og målgruppe, så er det tid til at beslutte dig for hvilke produkter du ønsker at sælge. Dette kan være den sværeste del af at starte din egen webshop. Du vil sikre dig, at du ikke sælger et produkt, der er for dyrt at producere, eller som ingen søger efter. Det er også vigtigt at sikre, at du har ressourcerne, såsom lager- og forsendelsesmuligheder, til at rumme dine produkter.

Hvis du vælger et produkt, der allerede er populært, hvordan vil du så adskille dit produkt fra de bedste? Kan du forbedre et eksisterende produkt? Hvordan vil du sikre dig, at din onlinebutik er den mest populære kilde til dette produkt?

 

  1. Skab dit varemærke og dine brand assets

Når du ved hvad du vil sælge, er det næste skridt at vælge dit brand eller virksomhedsnavn og oprette dine brand assets, såsom dit logo, dine farver og din generelle stil på webshoppen. For nogle er dette trin måske meget let, og for andre kan det være en stor udfordring. En måde, hvorpå virksomheder ofte gennemgår navneideer, er ved at gå til en domænenavnsregistrant, f.eks. dkhostmaster, og søge efter tilgængelige domæner. Årsagen er, at du ideelt set ønsker, at dit domænenavn skal matche dit firmanavn.

Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal begynde, når du skal designe dit logo, så er Canva et godt sted at starte. Det tilbyder snesevis af gratis og let tilpassede logoskabeloner. Hvis du ikke ønsker at forsøge dig med logodesign selv, kan du altid hyre nogen til at gøre det for dig på platforme som Fiverr og upwork.

 

  1. Registrer din virksomhed

Omsætter du for over 50.000 kroner så skal du registreres som virksomhed. Du kan relativt nemt oprette en personlig virksomhed inde på CVR. 


  1. Vælg en e-handelsplatform

Dernæst er det tid til at vælge en e-handelsplatform eller cms system til din webshop. Det er den platform, hvor du vil bygge og administrere din online butik. Der er en række gode e-handelsplatforme at vælge imellem, såsom WooCommerce, Shopify og Shopware. Hver platform kommer dog med sit eget unikke sæt af funktioner, som har indflydelse på prisbillighed, muligheder og brugervenlighed, så det er værd at tage sig tid til at finde den rigtige for dig.

 

Her er et par af de bedste e-handelsplatforme til nem opbygning af en onlinebutik:

 

WooCommerce:  En platform som er nem at komme i gang med, kan tilpasses til næsten alt og det bedste af det hele  – Det er et gratis webshop system som nemt kan integreres direkte i din eksisterende WordPress hjemmeside. For rigtig mange vil en WooCommerce webshop være det mest oplagte valg når du skal have ny online butik og ikke ønsker at bruge en formue på den.

Shopware: Ønsker du en webshop der er hurtig, professionel og kan håndtere selv de mest komplekse løsninger, så kunne Shopware være et rigtig godt bud. Dog er det et system som for mange vil være for kompleks selv at kaste sig ud i, så her vil det ofte give mening at finde et godt webbureau til opgaven.

 

  1. Byg din webshop

Når du har besluttet dig for, hvilken e-handelsplatform du vil bruge, er det næste skridt at gå ind på den pågældende platform og oprette en konto og begynde at opbygge din onlinebutik. Trinene vil variere alt efter hvilken platform du bruger, men typisk vil trinene mere eller mindre omfatte følgende.

 

Sådan opbygger du en hjemmeside til en online butik:

 

Navigér til den valgte e-handelsplatform (f.eks. Square) og opret en konto.

Vælg et domænenavn (typisk inkluderet i et abonnement – hvis ikke, skal du købe det separat).

Vælg en skabelon eller et tema.

Tilføj dit firmanavn og logo.

Tilpas din startside samt alle andre websider.

Tilføj dine produkter, og opret produktlister.

Opsæt en betalingsformidler.

Konfigurer indstillinger (f.eks. skatte- eller forsendelsesberegner).

Følg med i vores detaljerede trinvise instruktioner, der viser dig, hvordan du opbygger en webshop.

 

  1. Optimer din webshop

Når din onlinebutik er oprettet, så skal du optimere den til søgemaskiner, så den kan blive fundet online og i søgemaskiner som f.eks. Google. Dette vil hjælpe din hjemmesidemed at øge sin synlighed, få flere besøgende på webshoppen og generere mere salg – alt sammen gratis. F.eks. ved at fokusere på SEO også kaldet søgemaskineoptimering.

Læs mere – sådan kommer du i gang med søgemaskineoptimering

Her er et par ting, du kan gøre for at optimere din webshop inden for søgemaskineoptimering:

Titeltags: Titletag er den tekst, der vises på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Dit title tag skal være beskrivende og relevant for dit produkt eller din tjenesteydelse.

Metabeskrivelser: Metabeskrivelsen er den tekst, der vises under dit titeltag i SERP’erne. Brug et beskrivende og interessant sprog, der tilskynder folk til at klikke sig videre til din hjemmeside eller webshop.

H-tags: H-tags er overskrifterne på din side. Sørg for, at de er beskrivende og hjælper med at forklare, hvad siden handler om.

Billeder: Medtag billeder på din side, og sørg for, at de er korrekt tagget med nøgleord.


  1. Fortæl verden om din nye webshop

Når din onlinebutik er kommet online, så er det på tide at du markedsføre den. Grunden til dette er, at opbygning af en forretning gennem SEO er en vigtig komponent i din langsigtede strategi. Markedsføring af dine produkter og tjenester vil hjælpe med at skaffe trafik nu.

 

Her er flere måder, du kan promovere din onlinebutik på:

 

Tilføj dit brand til online kataloger.

Arbejd med influencers for at fremme dit brand.

Onlineannoncering (f.eks. Google Ads eller Facebook Ads).

Brug indholdsmarkedsføring til at hjælpe din webshop med at blive fundet online.

Opret profiler på sociale medier, og bliv aktiv på dem.

Henvisnings- eller loyalitetsprogrammer.

Brug pressemeddelelser (hvis du har meget unikke eller banebrydende produkter).

Tilmeld dig et affiliate marketingprogram.

Prøv mund-til-mund markedsføring.

Den bedste måde at promovere din onlinebutik på afhænger af din virksomhed og de produkter eller tjenester, du sælger. Succesfulde markedsføringskampagner indeholder mange, hvis ikke alle, af disse strategier på samme tid. Prøv et par forskellige metoder og se, hvilke der virker bedst for dig.

Om forfatteren

PiaKristensen administrator